Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Levensbedreigende situatie? Bel 112

Veelgestelde vragen

Telefonisch contact

Waarom duurt het soms lang voordat ik de triagist aan de lijn heb?

Vooral op zaterdag en zondag kan het erg druk zijn. Soms zijn alle triagisten tegelijk in gesprek. U wordt dan ‘in de wacht’ gezet. Door uw gesprek met ons voor te bereiden helpt u mee de wachttijden kort te houden.
Noteer vooraf alvast enkele gegevens van de persoon voor wie u belt:

  • Burgerservicenummer (BSN)
  • Naam, adres en geboortedatum
  • Naam van de huisarts
  • Namen van eventuele medicijnen

Let op: Als u belt voor een levensbedreigende situatie, kies dan optie 1 van het telefonisch keuzemenu.

Kan ik ook bellen als ik doof of slechthorend ben?

Dove en slechthorende mensen én mensen met een spraakbeperking kunnen met ons bellen via KPN Teletolk. Met tussenkomst van een gespecialiseerde medewerker of professionele gebarentolk worden uw getypte tekst of gebaren omgezet in gesproken zinnen. En andersom: de KPN medewerker maakt onze gesproken zinnen weer voor u verstaanbaar. Klik hier voor meer informatie.

Waarom kost het 10 cent per minuut om de huisartsenpost te bellen?

Ons 0900-nummer* waarvoor kosten in rekening worden gebracht, zijn extra beveiligd. Bij een eventuele telefonische storing of uitval van de telefoonlijn, kan per direct omgeschakeld worden naar een alternatieve telefoonlijn. Hierdoor kunnen patiënten die dringend medische hulp nodig hebben in avond, nacht of weekend altijd telefonisch contact opnemen met de huisartsen-spoedpost.

De kosten voor een telefoongesprek met de huisartsen-spoedpost zijn in overeenstemming met de zorgverzekeraars en in overleg met InEen tot stand gekomen.

* Voor het bellen naar het 0900-nummer betaalt u naast het tarief van 10 eurocent per minuut, ook een starttarief van 4,54 eurocent. Houd er rekening mee dat uw eigen telefoonprovider ook kosten per gesprek in rekening brengt.

Wat is het telefoonnummer van de huisartsen-spoedpost?

Het telefoonnummer van de huisartsen-spoedpost is: 0900-8880

We vragen u alleen te bellen in geval van spoed. U kunt in veel gevallen snel geholpen worden via de digitale huisartsenpost.

U kunt chatten via onze digitale huisartsenpost op:

  • Maandag t/m vrijdag
    17.00 tot 21.30 uur
  • In het weekend en op officiële feestdagen
    9.45 tot 21.30 uur

Naar de huisartsen-spoedpost

Waarom moet ik een afspraak hebben?

Alleen zo kunnen we ervoor zorgen dat we iedereen goede zorg kunnen geven op het goede moment: iemand met méér spoed kunnen we eerder helpen dan iemand met minder spoed. Dat is nodig voor een goede organisatie van de spoedzorg die we bieden op de huisartsen-spoedpost. De triagist stelt vast welke hulp nodig is en hoe snel u geholpen moet worden. Door goed te plannen kunnen wij ook voorkomen dat u lang moet wachten op de huisartsenpost en kunnen we hele ernstige gezondheidsklachten voorrang geven.

Wanneer moet ik bij de huisartsen-spoedpost zijn en wanneer bij de Spoedeisende Hulp van het ziekenhuis?

Neem bij twijfel eerst contact op met de huisartsen-spoedpost. Als het nodig is, wordt u doorverwezen. Met het CWZ en het Maasziekenhuis zijn er afspraken gemaakt: wanneer u zich zónder afspraak op het Spoedplein meldt na 17.00 uur op werkdagen of ‘s nachts en in het weekend, dan moet u zich melden bij de balie van de huisartsen-spoedpost.

Als ik overdag geen tijd heb naar mijn huisarts te gaan, kan ik dan ’s avonds naar de huisartsen-spoedpost?

Nee, de huisartsen-spoedpost is er alleen voor spoedeisende medische hulp die níet kan wachten tot de volgende werkdag van uw huisarts. Als u ons belt met vragen die niet spoedeisend zijn, verwijzen wij u naar het spreekuur van uw eigen huisarts. De huisartsen-spoedpost is er ook niet voor een ‘second opinion’ en herhalingsrecepten.

Kan ik direct naar de huisartsen-spoedpost zonder afspraak?

De huisartsen-spoedpost werkt op afspraak. Wij vragen u daarom dringend eerst contact met ons op te nemen. Komt u toch zonder afspraak? Dan schrijven wij u bij binnenkomst eerst in, tenzij uw medische situatie dat niet toelaat. Daarna stelt een triagist u enkele vragen. Dit noemen wij triage.

Triage is een systeem dat gebruikt wordt om uw situatie en de situatie van andere patiënten bij binnenkomst snel en objectief te beoordelen. Zo wordt bepaald wie als eerste zorg moet krijgen.

Als uw medische situatie dat toelaat, kunt u in de wachtkamer op uw beurt wachten. Als u zonder afspraak komt kan dit wel enige tijd duren, houd hier rekening mee.

Ben ik meteen aan de beurt op het spreekuur?

Als u door een huisarts gezien moet worden, plant onze triagist de afspraak zo snel mogelijk in. We houden daarbij rekening met de ernst van uw gezondheidsklacht.

Soms moet u wachten, ook als u op tijd bent voor uw afspraak. Bijvoorbeeld omdat consulten uitlopen of er zeer acute hulpvragen tussendoor komen. Wij vragen hiervoor uw begrip en doen ons best ook u zo snel mogelijk te helpen.

Ik heb een afspraak. Wat moet ik meenemen naar de huisartsen-spoedpost?

Wanneer u een afspraak heeft op de huisartsen-spoedpost zal de doktersassistente aan de balie u vragen om uw legitimatiebewijs. Om u zo goed mogelijk te helpen is het van belang dat wij op de hoogte zijn van uw actuele medicatiegebruik. Neem daarom een actuele medicatielijst mee of, als u deze lijst niet heeft, neem dan uw medicijnen mee.

Verwijzing

De huisarts verwijst mij door naar een andere zorginstelling. Mag ik een voorkeur aangeven?

Heeft u een voorkeur bij verwijzing? Bespreek dit met de huisarts op de huisartsen-spoedpost, deze houdt zoveel mogelijk rekening met uw wensen.

In de regio Nijmegen/Boxmeer werken beide huisartsen-spoedposten nauw samen met andere zorginstellingen. Bij verwijzing bent u niet gebonden aan de zorgverleners in het naastgelegen ziekenhuis. Als u een voorkeur heeft voor behandeling elders, kunt u dit dus bespreken met de dienstdoende huisarts.

Kosten

Ik heb alleen met de triagist gesproken en toch wordt er een telefonisch consult in rekening gebracht. Klopt dat wel?

Ja, dat klopt. De triagist handelt onder de verantwoordelijkheid van de huisarts die dienst heeft. De huisarts controleert en beoordeelt (altijd) het gegeven advies. Voor het in rekening brengen van een telefonisch consult is het niet noodzakelijk dat er contact is tussen een patiënt en de huisarts op de huisartsen-spoedpost. Dit is een landelijke afspraak.

Ik ben verzekerd, maar ik heb toch een rekening ontvangen. Hoe kan dat?

Waarschijnlijk beschikt ons systeem niet over uw correcte verzekeringsgegevens. Neemt u contact op met onze financiële administratie om uw gegevens te controleren. Onze collega’s zijn tijdens kantooruren bereikbaar via telefoonnummer 024 – 352 35 76. U kunt ook een email sturen naar fin-administratie@neohuisartsenzorg.nl.

Ik ben het oneens met de hoogte van de rekening. Wat kan ik doen?

De huisartsen-spoedpost kan niets veranderen aan de hoogte van uw rekening. De Nederlandse Zorgautoriteit stelt dit vast.

Wie bepaalt hoe hoog de rekening is?

Dat doet de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Dit landelijke orgaan stelt de tarieven voor instellingen in de gezondheidszorg vast. De NZa bekijkt ieder jaar welke tarieven de huisartsen-spoedpost moet hanteren. De tarieven kunnen per huisartsen-spoedpost verschillen.

Waar kan ik de actuele tarieven zien?

De actuele tarieven kunt u hier vinden op deze website.

Wordt de zorg die ik krijg wel vergoed?

Uw bezoek aan de huisarts
Uw zorgverzekeraar vergoedt altijd uw bezoek aan de huisarts, en dus ook van de huisarts op de huisartsenpost. Huisartsenzorg zit in het basispakket. Er geldt geen eigen risico voor. Wel kunnen er kosten verbonden zijn aan de medicijnen die de huisarts u voorschrijft of de behandeling waar hij/zij u voor doorverwijst. Die zorg zit niet altijd in het basispakket, of valt onder uw eigen risico. Het kan dus zijn dat u moet (bij-)betalen voor:
• de medicijnen die de huisarts u voorschrijft;
• de behandeling door een medisch specialist, psycholoog of andere zorgverlener waar de huisarts u naar verwijst;
• laboratorium- of röntgenonderzoek dat de huisarts u voorschrijft.

Uw eigen risico

Als de huisarts medicijnen voorschrijft of u doorverwijst, krijgt u bijna altijd te maken met uw eigen risico. Dit betekent dat u de kosten zelf betaalt tot aan een maximum van uw eigen risico. In 2021 heeft iedereen van 18 jaar en ouder, net als in 2020, een verplicht eigen risico van 385 euro.
Het kan zijn dat u met het afsluiten van uw polis heeft gekozen voor een vrijwillig eigen risico, van bijvoorbeeld 100 euro. In dat geval betaalt u zelf de kosten van uw medicijnen of behandelingen tot aan het bedrag van 485 euro. Weet u niet zeker of u een vrijwillig eigen risico heeft? U vindt het op uw polisblad. U kunt het ook navragen bij uw zorgverzekeraar. Het eigen risico geldt altijd voor zorg uit de basisverzekering. Voor de zorg uit de meeste aanvullende verzekeringen geldt het eigen risico niet. Vragen over uw zorgverzekering kunt u het beste stellen aan uw zorgverzekeraar.

Check uw polis

Of de kosten boven het eigen risico wel, niet of gedeeltelijk vergoed worden, hangt ook af van uw zorgpolis. Als de huisarts u doorverwijst naar een medisch specialist of een andere zorgverlener, check uw polis dan op twee belangrijke zaken:
1. Heeft u naast uw basisverzekering een aanvullende verzekering? Zo ja, welke kosten dekt die aanvullende verzekering en wat moet u zelf (bij-)betalen?
2. Heeft uw zorgverzekeraar een contract met het ziekenhuis of de zorgverlener waarnaar de huisarts u verwijst? Zo niet, dan kan het zijn dat u moet bijbetalen.

Medicijnen

Mijn medicijnen zijn op. Kan ik een herhalingsrecept via de huisartsenpost krijgen?

Nee, normaal gesproken vraagt u een herhalingsrecept aan uw eigen huisarts. Alleen in geval van nood kan een huisarts op de huisartsen-spoedpost een herhalingsrecept voorschrijven. Deze schrijft dan alleen zoveel medicijnen voor als u nodig hebt tot het volgende spreekuur van uw eigen huisarts.

Is er een apotheek bij de huisartsen-spoedpost?

In Nijmegen is de dienstapotheek naast de huisartsenpost gevestigd; in het gebouw van ziekenhuis CWZ. In het Radboudumc vindt u de dienstapotheek naast de hoofdingang. In Boxmeer bevindt de dienstapotheek zich in de grote hal (het Atrium) van het Maasziekenhuis Pantein.

Meer informatie over apotheken kunt u hier vinden.

Medische gegevens

Zijn mijn medische gegevens beschikbaar op de huisartsen-spoedpost?

Huisartspraktijken in deze regio en de huisartsen-spoedpost kunnen patiëntgegevens elektronisch met elkaar uitwisselen als dat nodig is voor uw behandeling. En alleen als u daar toestemming voor heeft gegeven. Die toestemming regelt u op www.volgjezorg.nl.

Met die toestemming kan een huisarts op de huisartsen-spoedpost snel uw actuele medische opvragen en inzien.

Neemt de huisartsen-spoedpost telefoongesprekken op en mag dat?

Ja, de huisartsen-spoedpost neemt alle gesprekken op en bewaart deze voor een periode van vijf jaar. Hiervoor gelden zowel wettelijk als bij onze organisatie intern strikte regels. Ook voor het terugluisteren van gesprekken zijn er strenge voorwaarden. Zo mogen onder andere maar een paar medewerkers gesprekken terugluisteren als dat noodzakelijk is.

Waarom neemt de huisartsen-spoedpost telefoongesprekken op?

We nemen de telefoongesprekken op als hulpmiddel om de kwaliteit van onze telefonische contacten steeds te verbeteren. Daarnaast kunnen de gesprekken dienen als informatiebron op het moment dat een patiënt een klacht heeft over onze dienstverlening.

Krijgt mijn eigen huisarts informatie over mijn contact met de huisartsen-spoedpost?

Ja, wij stellen uw eigen huisarts de volgende werkdag op de hoogte van uw contact met de huisartsen-spoedpost.

Compliment, tip of klacht

Als ik echt niet tevreden ben, kan ik dan een klacht of tip indienen?

Ja, het is mogelijk om een klacht in te dienen. Onze huisartsen, doktersassistenten en triage-assistenten doen hun best om uw vragen zo goed mogelijk te beantwoorden en medische hulp te bieden. Toch kan het voorkomen dat u niet tevreden bent met onze hulpverlening. Meer informatie over hoe u een klacht kunt indienen is hier te vinden.

Wilt u geen klacht indienen maar ons wel een verbetertip laten weten? Meer informatie over hoe u een tip kunt indienen is hier te vinden.

Ik heb een compliment. Hoe kan ik dat compliment doorgeven?

We horen het graag als u tevreden bent. U kunt uw compliment hier doorgeven.